Start je zelf een initiatief? Dan is het verstandig om goed na te denken over hoe je het benodigde bedrag (en eventueel vrijwilligers/middelen) bij elkaar kunt krijgen. Voor een deel helpen wij jou al op weg door bewoners uit het dorp/de wijk die zich hebben aangemeld via e-mail te attenderen op de initiatieven. Ook helpen de regisseurs van Overbetuwe Doet je graag om contacten te leggen met mogelijke samenwerkingspartners. De grootste taak om geld, vrijwilligers en middelen te werven ligt bij jou.
Zoek minstens twee dorpsgenoten die je willen helpen met het opstellen van een plan en verzamelen van waardecheques. Op welke tijdstippen ga je welke acties doen om jouw initiatief onder de aandacht te brengen bij dorpsgenoten en bedrijven uit de gemeente Overbetuwe? Denk bijvoorbeeld aan e-mailen, social media, flyeren, posters ophangen, etcetera. Probeer de acties goed te spreiden over de beschikbare tijd die je hebt, zodat je mensen niet "spamt".
Bedenk ook welke acties je doet op het moment dat het lijkt alsof je stilstaat en er geen nieuwe donaties, vrijwilligers en middelen binnenkomen. Houd in de planning ook rekening met de verzenddatum van de cheques. Verdeel de taken onder de mensen met wie je het idee hebt aangevraagd en bedenk wie waar goed in is.
Welke bedrijven en andere organisaties zijn er in de gemeente die jouw initiatief mogelijk willen steunen? Zijn er organisaties die er baat bij hebben dat je dit initiatief uitvoert? Vraag of een vereniging of bedrijf je wilt helpen met inzamelen, bijvoorbeeld een kinderdagverblijf, sportvereniging, kerk of winkel. Is er een win-win mogelijk? Misschien wil een organisatie niet financieel sponsoren, maar wel producten of materiaal beschikbaar stellen.
Als je het niet prettig vindt om dorpsgenoten, kennissen en/of vreemden te benaderen, kijk dan bij welke mede-initiatiefnemer dit wel past.
Maak een foto, illustratie of neem een promotiefilmpje op.
Een goede manier om jouw initiatief online onder de aandacht te brengen is door een kort promotiefilmpje op te nemen. Uit cijfers van andere crowdfundplatforms blijkt dat initiatieven met filmpjes 20% vaker succesvol gefinancierd worden. Een filmpje kun je eenvoudig opnemen met een smartphone, webcam of foto/videocamera. upload het filmpje naar bijvoorbeeld Youtube en vul de link naar uw filmpje in op het aanmeldformulier van het initiatief.
In het filmpje wil je niet alleen vertellen WAT je gaat doen, maar ook waarom. Mensen zijn over het algemeen eerder geneigd om een initiatief te steunen als ze weten wat jouw motivatie is om het initiatief uit te voeren.
Stuur een e-mail
Stuur fans en ambassadeurs uit de lijst die je hebt opgesteld een e-mail "Ik heb jouw hulp nodig" waarin je het initiatief presenteert. Leg uit wat www.overbetuwedoet.nl is en dat je geld inzamelt en eventueel op zoek bent naar vrijwilligers en middelen. Vergeet niet te vermelden dat je opnieuw contact op zal nemen om ze op de hoogte te houden van de vorderingen van de campagne. Vermeld daarbij dat je het geen probleem vindt om personen van de maillijst te verwijderen.
Stuur een aparte e-mail naar jouw ambassadeurs. Geef aan wat zij kunnen doen om te helpen. Bijvoorbeeld hun buurtgenoten mondeling op de hoogte stellen van het initiatief, flyeren of de pagina van het initiatief op www.overbetuwedoet.nl delen via hun sociale media of e-mailcontacten in de gemeente Overbetuwe.
Verstuur een persbericht
Heb je een groot initiatief dat bijvoorbeeld interessant is voor het hele dorp of de hele wijk?
Stel een kort persbericht op en stuur deze naar de lokale media. Vergeet niet tot actie op te roepen, bijvoorbeeld: "Help mij met het inzamelen van €800,-!" of "Wie helpt mij bij het onderhouden van de plantenbakken?".
Gebruik sociale media
Via Facebook en Twitter kun je gemakkelijk een grote groep mensen bereiken en jouw initiatief onder de aandacht brengen. Deel de pagina van jouw initiatief op overbetuwedoet.nl en roep op tot actie met korte berichten en foto's van jouw initiatief. Tag mensen in bijvoorbeeld Facebookupdates om ze te bedanken voor hun donatie. Op deze manier zien ook hun vrienden deze berichten. Heb je niet veel dorpsgenoten op sociale media of ben je er zelf niet zo handig mee? Vraag dan anderen die dit wel hebben of zijn (opbouwwerker, politicus, dorpsraad etc).
Kijk ook welke bestaande Facebook-pagina's en Hashtags (#) je kunt gebruiken:
Misschien wel die van een school, vereniging of ondernemer?